Reisverslag week 19 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu Reisverslag week 19 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu

Reisverslag week 19

Door: Koen Stein

Blijf op de hoogte en volg Koen

19 April 2016 | China, Tianjin

Reisverslag week 19
Ni hao allemaal,
Na een enerverend weekend met de trip naar Baotou als hoogtepunt begint met de komst van maandag een volgende week in Tianjin. Nu ik dit verslag aan het typen ben besef ik mij dat ik ongeveer op of over de helft van de 10 maanden ben die ik (in eerste instantie) in China ga doorbrengen. Hoe ernstig slecht het weer in mijn allereerste weken ook was, de laatste weken/maanden maken dit meer dan goed. Ook deze week kan er weer volop genoten worden van mooi weer in Tianjin met de zomerse temperaturen die dit weer met zich meebrengen…niks te klagen!
De Engelse les van de maandagmiddag gaat steeds beter, de kinderen kennen al veel woorden van de plaatjes die mijn assistent heeft gemaakt en de uitspraak is ook sterk verbeterd. We hebben veelal begroetingen en dierennamen gedaan tot nu toe, dus ik dacht dat het wellicht tijd was voor Old Macdonald had a farm….aangezien hier alle dieren ook in voorbij kunnen komen. Dit bleek iets te enthousiast, de kinderen zijn drukker/enthousiaster bezig met het E-I-E-I-O dan de rest van het nummer. Dan maar weer door met de volgende reeks plaatjes m.b.t. het menselijk lichaam, wellicht dat ik het over een paar weken nogmaals probeer met head, shoulders, knees and toes.
Op dinsdag is er i.p.v. training een wedstrijd gepland voor het schoolvoetbalteam. Ik zie dat de kinderen van de tegenpartij behoorlijk groot zijn uitgevallen, zonder er verder aandacht aan te besteden. Ik focus mij op mijn eigen team dat de laatste weken veel heeft getraind op de basistechniek in combinatie met het geven van een pass of het uitspelen van een tegenstander d.m.v. een actie danwel een pass. Ik neem de stelregel (is de tegenstander dichtbij dan passen en is de tegenstander verder weg dan een actie maken) nogmaals door met het basisteam en vraag verder om plezier en samenwerken.
We verliezen deze wedstrijd met 1-2, na voornamelijk de tweede helft de bovenliggende partij te zijn. Dan pas bereikt het bericht mij dat het een middle school betreft waarvan de kinderen tussen de 2 en 4 jaar ouder zijn dan de meeste van mijn spelers. Dit geeft een zeer positieve wending aan mijn afsluitende praatje en ik geef aan dat ik zeer te spreken ben over met name de tweede helft. Een verlies met meer dan voldoende perspectief zeggen we dan in Nederland, in China zijn dit soort woorden wat moeilijker te begrijpen/accepteren. De spelers zijn vooral teleurgesteld over het verlies en druipen snel af na mijn laatste (in mijn ogen) zeer positieve woorden.
De overige dagen tot aan het weekend verlopen zoals ik inmiddels gewend ben en zonder enige bijzonderheden. Dus vroeg opstaan, in de bus tussen de naar knoflook stinkende oude Chinezen, op school wachten tot de eerste les, lunch, wachten tot je naar huis mag na je laatste les een paar uur daarvoor, door naar de sportschool om de energie kwijt te kunnen, naar huis, slapen en op naar de volgende dag.
Gelukkig brengen de weekenden volop vertier om weer vol goede moed richting de komende week te gaan. Dit weekend was een collega trainer uit Nederland op bezoek bij ons. Dwayne is rond dezelfde tijd als ons in China gekomen en is gestationeerd in Shenyang in het Noorden van China richting de grens met Noord-Korea. Het mooie en warme weer is dan ook meer dan welkom voor hem, aangezien hij de afgelopen maanden veelal temperaturen rond het vriespunt en daarvoor zelfs ver er onder heeft gekend. Raffy heeft veelal contact met hem en nodigde hem uit eens bij ons te komen. Op zaterdag nemen Raffy en ik onze gast mee langs verschillende trekpleisters in Tianjin om de dag af te sluiten met een bezoekje aan het BBQ restaurant nabij onze campus. Een lange maar vooral leuke dag met voldoende geouwehoer maar toch ook serieuze gesprekken over onze ervaringen met China en het Chinese voetbal.
Op zondag blijven wij in de buurt van de campus en bezoeken een aantal malls en genieten verder van het heerlijke weer. Aan het eind van de middag nemen wij afscheid en beloven spoedig naar Shenyang te zullen komen. Dit spoedig zal over een aantal weken al zijn, Ajax maakt een trip naar Shenyang na afloop van de competitie in Nederland. Het speelt er een oefenwedstrijd tegen de profclub aldaar, zal enkele toeristische punten bezoeken en het gaat deelnemen aan de speciaal voor hen georganiseerde Koningsdag als afsluiting van hun bezoek. Dwayne is als Nederlander gevraagd om input te leveren voor de spelletjes en aankleding van de Nederlandse Koningsdag in Shenyang. Geniaal toch?!
Raffy en ik willen dit dan ook zeker niet missen en zullen dus een aantal dagen vrij moeten vragen/nemen van school om hier deelgenoot van te worden.
De rest van de zondag gebruik ik om alles weer aan kant te maken op mijn kamer, een lichte maaltijd te koken en wat te lezen van mijn Nederlandse leesvoer.
Al met al weer een weekje erbij op de teller, de eerste maanden zijn zeer snel gegaan en hebben voldoende leuke en mooie momenten gebracht. Toch heb ik voor de zekerheid een lijst gemaakt met steden en natuurgebieden in China (zowel dichtbij als heel wat verder weg) die ik sowieso nog wil bezoeken. Een aardige lijst, maar zeker mogelijk te maken. Raffy is ook enthousiast over mijn lijst en wordt dan ook partner-in-crime om deze punten af te lopen. Xi’an staat bovenaan en zal dan ook spoedig worden aangedaan.
Voor komend weekend staat een ontmoeting met de coaches in Beijing op het programma dus ook weer iets om naar toe te leven.
Met vriendelijke groet vanuit Tianjin,
Koen Stein

  • 19 April 2016 - 22:59

    Willie Luyken:

    Wat schrijf je het altijd beeldend op . Ik heb geen verstand van voetbal maar ik voel je trots en enthousiasme. Leuk om steeds te lezen.

  • 19 April 2016 - 23:17

    Marcel Peters:

    Hallo Koen,
    Ik kreeg toevallig te horen dat je in China bent en daar de kinderen bekend maakt met voetbal. Leuk om dit zo te lezen en ik wens veel succes.
    Grote groet,

    Marcel Peters ( buurman 101)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 23 Nov. 2015
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 20030

Voorgaande reizen:

28 November 2015 - 01 December 2016

China

23 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: