Weekverslag 21 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu Weekverslag 21 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu

Weekverslag 21

Door: Koen Stein

Blijf op de hoogte en volg Koen

02 Mei 2016 | China, Tianjin

Weekverslag 21
Ni hao allemaal,
Na het drukke maar zeker geslaagde weekend in Baoding, zorgt het begin van de werkweek voor een periode van onafgebroken dagen waarin ik mij volledig met voetbal en training geven heb bezig gehouden. Heel leuk allemaal, maar je merkt toch dat je wat vermoeider bent dan voorheen. Gelukkig geven de lessen en trainingen mij voldoende energie om ook hier weer plezier en voldoening uit te halen en dat beetje vermoeidheid dat er zit te doen vergeten.
Maandag staat zoals altijd naast mijn gebruikelijke sportlessen in het teken van de Engelse les in de middag, sinds mijn eerste les (een kleine zes weken geleden) zijn er grote vorderingen gemaakt door de kinderen die altijd volop meedoen. Het verschil tussen de kinderen die wel goed meedoen en de kinderen die minder geïnteresseerd schijnen te zijn is duidelijk te horen en terug te zien in het aantal plaatjes en woorden dat zij met elkaar associëren. Ook hier volop succes om van te kunnen genieten. Op dinsdag zet ik de volgende stap bij de trainingen van het schoolvoetbalteam…de kinderen tot 10 jaar (F- en E-pupillen leeftijd) blijven ongewijzigd doorgaan met de technische oefeningen en de individuele duels om deze vaardigheden in praktijk te kunnen brengen. De kinderen van 10 jaar en ouder krijgen nu meer te maken met het beginsel van samenspel en kleine vormpjes 3-1 en 4-2…naast de gebruikelijke vormen met aandacht voor de technische vaardigheid en het passen en trappen. Direct blijkt dat het tactische idee nog totaal niet aanwezig is bij deze spelers, waar bij bijv. spelers in Nederland er toch wel een basisbegrip van ruimte en positiekiezen aanwezig is rond deze leeftijd. We beginnen dus ook hier weer op 0 en werken vandaar omhoog, hierdoor moet er meer energie ingestoken worden. Aan de andere kant is het een voordeel dat zij nog niet beïnvloed zijn door wie dan ook op dit gebied en dat wij volop kunnen werken aan het ontwikkelen van hun tactische vaardigheid.
Op woensdag en donderdag hebben de leerlingen van mijn school hun jaarlijkse bezoek aan de schoolarts, waardoor veel lessen eerder of tussentijds moeten stoppen. Dit zorgt voor de nodige onrust en mijn lessen zijn dan ook meer gebaseerd op plezier d.m.v. wat kleine voetbalspelletjes. Daarnaast zijn veel sportleerkrachten afwezig door een cursus, die kennelijk de hele week duurt. Hierdoor sta ik veel lessen alleen voor de klas, hoewel ik al prima vertellen wat er moet gebeuren met de bal in het Chinees komen de bezoekjes aan de schooldokter, en de noodzaak tot het doen van voetbalspelletjes, niet geheel ongelegen.
De hele week is wederom geweldig qua weer en richting het weekend gaat de temperatuur zelfs richting de 30 graden of erboven.
Op woensdag krijg ik te horen dat ik op vrijdag mee mag met de schooltripje naar het attractiepark van Tianjin, geen school maar wel een leuk dagje met de kinderen en leerkrachten op pad.
Op vrijdagochtend wordt ik iets eerder dan normaal verwacht op school om met de leerkrachten de kinderen op te wachten en de groep klaar te maken voor de busreis naar het park. Je kunt je voorstellen dat een schoolreisje met een school van ruim 1500 kinderen een iets grotere onderneming is dan bij ons in Nederland waar scholen vaker niet groter zijn dan 300 of 400 leerlingen. Iedere klas van ongeveer 40 kinderen krijgt 3 leerkrachten, 1 buschauffeur en 1 gids voor in het park toegewezen. De klassen stellen zich op in volgorde van de busnummers die zij toegewezen hebben gekregen middels het aanstellen van de buschauffeur per groep. Van de in totaal 42 bussen hebben wij nummer 9 en zijn dus als snel aan de beurt om te mogen vertrekken. Ik ben vandaag bij een 4e groep begeleider samen met een Engels leerkracht en de klassenjuffrouw van deze groep. Wij zien slechts een deel van het park samen met onze gids (door tijdgebrek) maar vermaken ons prima. De kinderen zijn zichtbaar blij met een dagje uit en genieten volop, ook het feit dat zij vandaag samen met hun leerkrachten plezier beleven in de verschillende attracties doet een ieder zichtbaar goed. Normaal gesproken is plezier en lol met een leerkracht niet of zeer zeldzaam aan de orde op school. Aangezien ik altijd wel een dolletje maak met kinderen op het speelveld of zelfs tijdens de lessen maakt het dat veel klassen zichtbaar teleurgesteld zijn wanneer ik bij de loting aan deze klas wordt gekoppeld. Tot grootse vreugde van de klas waar ik uiteindelijk aan ben toegewezen tot gevolg uiteraard.
Aan het einde van de middag sluiten wij een leuke en zeer geslaagde dag af. De kinderen worden allemaal massaal opgewacht door ouders en grootouders en beginnen met dit schoolreisje op een zeer ontspannen en leuke manier aan hun lange weekend.
Maandag is in China een vrije dag in verband met de dag van de arbeid, die in China drie vrije dagen bedragen. Helaas ditmaal zijn twee van deze drie dagen dus een weekend.
Op vrijdagavond ga ik, ondanks de vermoeidheid van deze leuke dag met veel lopen, toch nog even naar de sportschool om wat te fietsen en hard te lopen.
Zaterdag en Zondag spannen de kroon qua warmte hier (rond de 35 graden beide dagen), toch trekken wij er op uit om wat van Tianjin te gaan zien. Op zaterdag brengen wij in de middag een bezoek aan één van de twee Walmarts (Amerikaanse Megastore/supermarkt) die Tianjin rijk is, helaas stellen deze in vergelijking met wat Raffy en ik kennen vanuit Amerika niet zoveel voor en zijn eerder groot uitgevallen Chinese supermarkten dan echt een Amerikaanse megastore waar je in principe alles kunt kopen. Een kleine tegenvaller dus…
Verder staat op ons lijstje een tripje met een rondvaartboot op de Haihe rivier, maar dan speciaal die in de avond waarbij veel gebouwen en bruggen langs de rivier verlicht zijn en dus een bijzonder zicht geven. Helaas komen wij te laat terug van de Walmart om deze rondvaart te kunnen maken op de zaterdag. We koken zelf pasta en kijken een film om de avond te besluiten.
Op zondag heb ik aan het eind van de ochtend een afspraak met mijn assistente van de maandaglessen, zij moet binnenkort een college geven aan een aantal collega docenten maar ook aan mensen van de board of education van Tianjin. Zij is niet geheel zeker van haar Engels en wil graag met mij haar presentatie en powerpoint doornemen. Always here to help!!
We beginnen om 11 uur, lunchen tussendoor en zijn pas rond 16 uur klaar met alles. De tijd is voorbij gevlogen voor ons beiden, we hadden er geen erg in dat wij ruim 3 uur hebben gesproken over de opzet van de presentatie en de woorden/zinnen in het Engels die zij wil gaan gebruiken. Tussendoor zijn wij ook nog meer over elkaar te weten gekomen en hebben het gehad over het verschil tussen China en Nederland op verschillende gebieden. Een zeer leuke middag waarbij wij erg productief zijn geweest, het resultaat mag er wat ons beiden zijn!
Eenmaal buiten blijkt hoe gelukkig wij waren met de airco van binnen…het zetten van een aantal stappen in de volle zon doet bij ons beiden het zweet al uitbreken.
In de avond breng ik met Dwayne (wederom overgekomen vanuit Shenyang) en Raffy de wedstrijd van Tianjin Teda die vandaag thuis spelen. Aangezien het stadion nooit vol zit gaan wij zonder vooraf te checken richting het stadion in de hoop daar ergens kaarten te kunnen kopen aan een loket. Dit blijkt helaas moeilijker dan verwacht en er is, bij navraag, dan ook geen loket te vinden waar wij kaarten kunnen kopen. De beveiliger die ons verteld dat er geen loket is maakt ons duidelijk dat wij bij een van de verkopers op het plein moeten zijn. In Nederland staat een dergelijke manier van kaarten kopen bij een handelaar gelijk aan het betalen van de hoofdprijs, vandaar dat wij ook zo graag aan een loket onze kaarten willen kopen. In China blijkt er toch een andere manier van werken, deze personen fungeren dus min of meer als het gewenste loket en verkopen kaarten tegen normale prijzen. Wij kopen een kaartje voor 60 yuan de man (omgerekend rond de €8,50) waarmee wij zonder problemen van beveiligers of stewards kunnen gaan zitten op de lange zijde dichtbij de skyboxen. Alleen bij een poging tot het betreden van een skybox wordt ons de toegang geweigerd.
Het stadion is slechts voor een derde gevuld, de gehele tweede ring is leeg en het uitpubliek is in aantal net zo groot of zelfs groter dan het aantal thuissupporters. De sfeer die er is wordt dan ook voornamelijk door hen gemaakt, gevolgd door een reactie van de ongeveer 100 tot 150 fanatieke supporters van Teda. De echt voetballende acties die deze wedstrijd rijk is zijn op 1 hand te tellen, het tempo en het niveau van het spel is zeer laag te noemen. Wij moeten dan ook meerdere malen lachen als wij bedenken dat wij naar twee middenmoters in de Chinese eredivisie zitten te kijken. Teda wint uiteindelijk met 2-0, en beide doelpunten komen tot stand na een aanval waarbij men wel drie keer de bal in de voeten van de zelfde kleur weet te krijgen. Dit kunnen wij afstrepen van ons lijstje van things to do in China, en is zeker niet iets wat wij voor de lol zomaar weer zullen gaan doen.
Maandag is het weer geheel omgeslagen, het regent vandaag dan ook de hele dag en de temperatuur is gedaald tot onder de 20 graden. Een zeer geschikte dag om lekker uit te slapen, lui te zijn, een filmpje te kijken, pannenkoeken te bakken, je weekverslag te typen en de dag te besluiten met een film. Om zodoende de batterij weer volledig op te laden voor de 4 werkdagen die deze week gaat brengen. Morgen belooft het alweer rond de 26 graden te worden, met hopelijk weer zon.
Met vriendelijke groet vanuit China,
Koen Stein

• 09 Mei 2016 - 18:59

Kees Ketelaars:

Leuk om je verhalen te lezen.
    Onze zoon zou graag 3 maanden naar China willen om ook voetbaltrainingen te geven op (voetbal-) scholen.
    Nog vacatures daar? Tips?
    Succes met je werkzaamheden daar.
    Kees Ketelaars