Weekverslag 31 en 32 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu Weekverslag 31 en 32 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu

Weekverslag 31 en 32

Door: Koen Stein

Blijf op de hoogte en volg Koen

24 Juli 2016 | China, Tianjin

Weekverslag 31 en 32
Ni hao allemaal,
De afgelopen weken is het weer in Tianjin behoorlijk aan het omslaan, in negatieve zin wel te verstaan! De temperatuur ligt nog altijd rond of boven de 30 graden, echter zijn de dagen met heldere blauwe luchten in de afgelopen 14 dagen op een aantal vingers te tellen. Bijna constant hangt er een wolkendek/smogdek boven de stad wat zorgt voor zeer benauwde omstandigheden samen met de hoge temperaturen. Ook vaker zijn wij het doelwit van grote en langdurige regenbuien met overstromingen in omliggende dorpjes en steden tot gevolg. In de stad zijn er taferelen te melden dat mensen tot aan hun knieën in het regenwater liepen… dan ben ik toch wel blij dat ik op de 8e verdieping woon.
De laatste week voor mijn vakantieperiode daadwerkelijk inging heb ik nog een aantal keren training gegeven aan het schoolvoetbalteam, zeg maar tussen de regenbuien door. En een klein toernooitje met deze gasten gespeeld tegen een aantal bevriende scholen uit zowel Tianjin als Beijing.
Klinkt allemaal zeer leuk, en dat was het ook zeker. Het is alleen wel jammer dat mijn beste spelers gedurende deze periode namens het districtsteam (waar mijn school als beste is vertegenwoordigd bij de leeftijd onder 11) strijden voor het kampioenschap van de stad. En dus helaas niet aanwezig zijn bij mijn trainingen, wat het werk met de overige groep een stuk moeilijker maakt. Dit voornamelijk door gebrek aan een goed voorbeeld en de benodigde energie en enthousiasme om te kunnen spreken van een succesvolle training. Er is voldoende plezier, dat wel…..maar ja.
Na afloop van het mini toernooi op mijn school was het dan echt tijd voor mijn officiële vakantieperiode. 4 weken vrijaf van alle trainingen en andere zaken, 8 augustus dien ik mij weer te melden bij de school en hoor ik wat het programma gaat zijn voor de laatste drie weken van mijn verbintenis bij hen.
Ik maak gelijk gebruik van mijn eerste vrije dagen om het mindere weer in Tianjin te ontvluchten en een bezoek te brengen aan Shanghai. In 5 uur reis ik met de hogesnelheidstrein vanuit Tianjin naar het centrum van Shanghai, waar het weer zeker anders te noemen is. Het is ruim 38 graden bij mijn aankomst rond het middaguur en de hemel is strak blauw. Wat een hitte!
Aangezien ik alle tijd heb om deze stad te verkennen, neem ik daar ook voldoende tijd voor. In Tianjin heb ik al een aardige route uitgestippeld die mij langs alle (in mijn ogen) bijzondere plekken brengt die deze tijd rijk is. Het blijkt dat ik in twee lange dagen van rondlopen, kijken en tochtjes met sightseeing bussen en boten alles heb gezien wat ik wilde zien. Aan het einde van de tweede dag boek ik dan ook weer een treinticket terug naar Tianjin.
Shanghai heeft een goede indruk gemaakt op mij, het is de belangrijkste en grootste stad van China en dat zie je nagenoeg overal terug. De stad ademt meer westerse invloeden dan welke andere grote stad in China dan ook. Veel moderne architectuur in tegenstelling tot de aandacht voor het behoud van cultuur uit verschillende keizerlijke perioden zoals ik die in andere steden ben tegengekomen. Shanghai is de aangename uitzondering en geeft ook meer het gevoel dat je in een metropool rondloopt die ook in de rest van de wereld van betekenis is.
De overige vrije dagen die ik tot nu toe heb gehad zijn redelijk saai te noemen, door de slechte weersomstandigheden en het feit dat de campus waar ik woon volledig is uitgestorven maken het niet aantrekkelijk om wat te ondernemen. Gelukkig biedt sport8 een helpende hand bij het doorbreken van deze sleur. De komende week en die week daarop mag ik achtereenvolgens naar Chengdu (zuidwest China) en Yangzhou (zuidoost China) voor twee zomerkampen die door hen worden georganiseerd. Komende dinsdag vlieg ik dan ook naar Chengdu.
Via een collega in Beijing ben ik inmiddels in gesprek met een internationale school aldaar die op zoek is naar een PE-teacher/voetbalcoach voor hun nieuw te openen campus. Momenteel zijn zij bezig om te kijken in hoeverre zij mij een baan mogen aanbieden. Dit ligt vooral aan de aanvraag voor een werkvisum, waarvoor ik weer een vrachtlading aan documentatie heb moeten aanleveren. Ik ga er vanuit dat ik komende week hier meer over te horen krijg.
Gezien de naderende einddatum van mijn contract en werkvisum op 31 augustus a.s. ben ik ook bezig met het uitzetten van sollicitaties in Nederland, want momenteel is een terugkeer naar Nederland nog altijd aannemelijker dan een langer verblijf in China. In de komende weken hoop ik uiteraard z.s.m. duidelijkheid te krijgen rondom dit alles, wanneer ik dit heb zal ik dat ook zeker vermelden in een van deze verslagen.
Het afwachten op alles wat komen gaat blijft zich nog even voortzetten, ik ben en blijf geduldig. En mocht er niets op mijn pad komen dat een langer verblijf in China mogelijk maakt, dan heb ik daar ook zeker vrede mee. De intentie is anders, dat moge duidelijk zijn.
Met vriendelijke groet vanuit China,
Koen Stein

  • 24 Juli 2016 - 12:24

    Bette Bruil:

    Hoi Koen,
    Leuk om elke x je verslag te lezen. Al deze ervaringen nemen ze je niet meer af. Je Hebt In Ieder geval Een bijzondere ervaring op papier staan. groetjes Betty

  • 04 Augustus 2016 - 09:01

    Jan:

    Hallo Koen,

    Had je mijn FB reactie nog gelezen?
    Iets dat voor jou misschien wel interessant zou kunnen zijn.

    Groet'n,

    Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 23 Nov. 2015
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 20004

Voorgaande reizen:

28 November 2015 - 01 December 2016

China

23 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: