Wedden op twee paarden... - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu Wedden op twee paarden... - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu

Wedden op twee paarden...

Door: Koen Stein

Blijf op de hoogte en volg Koen

09 Maart 2016 | China, Tianjin

Weekverslag 14
Wedden op twee paarden…
Ni hao allemaal,
Afgelopen week stond in het teken van vooruitgang op verschillende fronten. Op ons programma stond het gesprek met HPSS, de scholen, de plaatselijke overheid en het ministerie van onderwijs vanuit Beijing. Daarnaast was deze eerste week van Maart ook het begin van onze nauwere samenwerking met de board of education van Tianjin om de elite teams samen te stellen en te gaan trainen.
Het mooie en warme weer van de afgelopen twee weken is als smog voor de zon verdwenen, het vriest weer flink ’s nachts en overdag komt het kwik nauwelijks boven de nul graden. Even omschakelen weer…en de winterjas toch nog maar niet in de kast.
Iedereen, inclusief de kinderen, zijn weer gewend aan het schoolritme en dat betaald zich dan ook uit in de mate van concentratie en aandacht die zij hebben voor de voetballessen. Gelukkig zijn zij nog niet alles vergeten dat ik hen voor het nieuwjaar heb geprobeerd te leren/vertellen. Hierdoor kunnen de meeste klassen dan ook een klein stapje moeilijker/sneller/ingewikkelder of hoe je het ook maar wil noemen. Voor de training van het voetbalteam betekent dit dat ineens alle leerlingen op komen dagen, waardoor er ongeveer 50 enthousiaste kinderen op mij staan te wachten op dinsdagmiddag. Ook hier weer even omschakelen, maar zeker niet minder leuk. Met hulp van mijn collega coach, die inmiddels wel weet wat ik bedoel als wij de training doorspreken, wordt ook hier met veel energie en concentratie gewerkt aan het verbeteren van de eigen vaardigheid.
Tussendoor sport ik her en der nog wat en worden er de nodige films gekeken op verschillende locaties… om op vrijdag te zijn aangekomen. De dag van het langverwachte gesprek.
wanneer alle delegaties aanwezig zijn op de school van Mick wordt er gelijk afgetrapt…echter alles in het Chinees. Gelukkig is de assistent van mr. Mah (board of education) zo vrij om voor ons te vertalen. HPSS stelt zich vandaag voor het eerst voor aan de scholen, en geeft in een aantal zinnen het doel van hun onderneming in China. De scholen hebben verder niks met HPSS en andersom, aangezien beide partijen afzonderlijk een contract hebben met het ministerie van onderwijs in Beijing. Deze partij moet ervoor zorgen dat beide partijen zich houden aan hun contract en dat de overlappende zaken door hen correct wordt gecoördineerd. Een aparte driehoeksverhouding waar wij (als trainers) dagelijks mee geconfronteerd worden.
Het komt er simpelweg op neer dat de scholen moeten doen wat het ministerie voorschrijft, HPSS kan meer onderhandelen en samenwerken met het ministerie. De scholen accepteren dit zonder enig ongenoegen, want zo gaat het nu eenmaal in China…bepaald het ministerie dat iets gebeurd dan moet het maar gebeuren, zonder vragen of mokken.
Na het gezamenlijke gesprek hebben wij ook nog persoonlijk wat zaken te bespreken met onze “vrienden” van HPSS. Alle beloften die in Nederland zijn gedaan, inclusief het contract dat wij in november hebben getekend, worden van tafel geveegd. Twee personen, die inmiddels geen deel meer uitmaken van HPSS, krijgen de zwarte piet toegeschoven en dat is dat. Er worden nieuwe afspraken gemaakt en dus ook nieuwe contracten opgesteld, met enkele weken zullen alle coaches in China deze getekend hebben is de hoop van HPSS. Men zegt te begrijpen dat wij tot dat er iets nieuws is getekend sceptisch en wantrouwend blijven richting HPSS, maar er wordt naar onze mening wat snel aan voorbij gegaan. Aangezien ook wij geleerd hebben van de vorige situatie, hebben wij alle gesprekken, zowel telefonisch als persoonlijk, opgenomen. Dit om nieuwe verrassingen te voorkomen.
Voor mij betekent dit dat er een verhoging van mijn salaris aan zit te komen, en wellicht een compensatie voor de afgelopen maanden m.b.t. het niet nakomen van afspraken rondom appartement, overmaken van geld naar Nederland en het vergoeden van kosten voor levensonderhoud door HPSS. Alles was, is en blijft de verantwoordelijkheid van de scholen, dus HPSS kan voor deze keer wel de portemonnee trekken aangezien het de rest van het project hier geen onkosten voor zal maken.
Daarnaast kunnen wij gaan solliciteren voor regiocoach bij HPSS. Deze regiocoach wordt verantwoordelijk voor een bepaalde regio (meerdere Chinese steden) m.b.t. het monitoren en ontwikkelen van de HPSS doelen. Een functie die voor mij zeker in het verlengde ligt van mijn opleiding Sport, Gezondheid en Management die ik afgelopen jaar heb afgerond.
HPSS kan dan ook zeker een sollicitatiebrief van mijn kant verwachten!
Op zaterdag zijn wij wederom op de school van Mick, ditmaal voor paardje nummer twee. In de ochtend en het begin van de middag is hier een scoutingsdag voor de eliteteams van Tianjin. Verschillende voetvalteams van basis- en middelbare scholen uit het district Hedong spelen hier onderling wedstrijdjes, onder toeziend oog van meerdere trainers/scouts. De bedoeling is om uit een aantal van dit soort dagen één of meerdere eliteteams te selecteren die regelmatig samen zullen gaan trainen en hopelijk ook wedstrijden spelen. Wij zijn met zijn drieën verantwoordelijk voor de scouting en dus later ook voor de training van de spelers van 13 tot 17 jaar.
Helaas is de training van kinderen t/m 12 jaar al enkele jaren vergeven aan de enige amateurvoetbalclub/Chinese voetbalschool van Tianjin. Ook hier is het: eigen volk eerst… jammer voor ons. Wel leuk om te noemen is dat er van mijn basisschoolteam maar liefst 15 kinderen zijn gekozen voor het eliteteam. Zodoende train ik toch ook een beetje het eliteteam voor onder de 13 jaar.
De komende weken zullen wij dus waarschijnlijk vaker dit soort dagen gaan meemaken. Momenteel hebben wij hooguit 10 spelers gekozen voor ons eliteteam. Deze spelers zijn allemaal tussen de 13 en 17 jaar, dus je kunt begrijpen dat wij het liefst een team onder 15 en een team onder 17 creëren. Dit om onderlinge verschillen(op allerlei facetten) te doen verkleinen.
Al met al weer voldoende perspectief om de maanden tot aan de zomervakantie (medio juni) mee te vullen. Hopelijk brengt het wedden op meerdere paarden een positieve uitkomst, waardoor wij daadwerkelijk kunnen gaan werken aan het opleiden van de Chinese profvoetballers van de toekomst…want eerlijk gezegd is hier tot op heden nog maar nauwelijks sprake van geweest.
Met vriendelijke groet vanuit Tianjin,
Koen Stein