Weekverslag 17 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu Weekverslag 17 - Reisverslag uit Tianjin, China van Koen Stein - WaarBenJij.nu

Weekverslag 17

Door: Koen Stein

Blijf op de hoogte en volg Koen

04 April 2016 | China, Tianjin

Weekverslag 17
Ni hao allemaal,
Ook deze week was het wederom zomers te noemen in Tianjin. Lang leve de blauwe lucht en de temperaturen boven de 20 graden. Geen (zichtbaar) vuiltje aan de lucht en dus een heerlijke week om op het veld te staan.
Naast het bijzonder goede weer had deze week niet al te veel om handen, alle lessen gingen door en er kon dus volop gevoetbald worden door de kinderen tijdens de lessen en de training van het schoolvoetbalteam. Gelukkig bevordert het goede weer ook de prestaties van de kinderen, zij zijn lekker bezig en dienen niet regelmatiger aangespoord te worden om actief te worden/ te blijven.
Onlangs vertelde ik over een stukje rondom mijn werkzaamheden in China in het sportmagazine van de HAN sportstudies. Ik heb meerdere reacties gekregen van (oud) studenten en leerkrachten die dit stuk hadden gelezen. De meest noemenswaardige reactie was toch wel die van mijn oude stagebedrijf Winning Mood uit Bemmel. In mijn derde studiejaar heb ik daar 6 maanden met veel plezier gewerkt aan het opzetten van een groot sport- en muziekfestival in Nijmegen of omgeving (welke er helaas door te veel bureaucratie in Nederland nog niet is gekomen). Een van mijn stagebegeleiders, Jeroen, is ook werkzaam op het Cios in Arnhem. Hij geeft lessen op Papendal waar ook colleges van de Han sportstudies worden gegeven, zodoende kwam hij aan het sportmagazine en dus ook mijn stuk.
Winning Mood is groot geworden door het organiseren van sport/voetbalkampen in Amerika waar jaarlijks Nederlandse trainers voor worden ingezet. Tijdens mijn stageperiode heeft Winning Mood ook een overeenkomst gesloten met Arsenal om de voetbalscholen van deze Engelse topclub in Nederland op te zetten en te coördineren. Dat Winning Mood constant op zoek was naar nieuwe mogelijkheden was mij dan ook reeds bekend… Dat Jeroen mij mailde over mijn stuk en hun mogelijke samenwerking met een Chinese partner verbaasde mij dan ook niet.
Momenteel zitten zij nog in een soort van verkenningsfase en willen graag van mijn ervaringen gebruik maken om te kunnen komen met goede eisen richting hun (mogelijke) partner in China om ook daar in de zomermaanden voetbalkampen met Nederlandse voetbaltrainers te kunnen gaan opzetten.
Ik verschaf hen wat informatie over hoe alles hier voor mij en anderen is geregeld, en zij houden mij op de hoogte van hun vorderingen. Wellicht dat wij in de toekomst deze samenwerking kunnen intensiveren?! We houden contact…
De afgelopen dagen heb ik met meerdere mensen in Nederland contact gehad via Skype danwel Facetime. Altijd leuk om iemand ook weer even te zien en te horen naast het versturen van een appje o.i.d. Hierdoor ben je volledig op de hoogte en hoor je zo nu en dan ook weer iets hilarisch, dit houd ik om verscheidene redenen liever voor mij.
Dit weekend en vandaag staat in China in het teken van het QingMing Festival, ook wel het grafreinigingsfestival. Deze dagen staat voor de Chinezen in het teken van het eren van hun voorouders door allerlei activiteiten te ondernemen als een uiting van respect richting het hiernamaals. Vandaag (maandag) trekken veel Chinezen er op uit om de graven van hun voorouders te bezoeken en te “reinigen”… traditioneel wordt er wierook en papieren namaakgeld verbrand bij deze graven, wordt er schone aarde op het graf gelegd en bloemen geplaatst. 
Veel hekken en toegangspoorten worden versierd en voorzien van voornamelijk wilgentakken en veel bloemenslingers.
De rest van de tijd is het voor de Chinezen tijd om naar buiten te gaan en bezoekjes te brengen aan parken en andere openbare gelegenheden om (veelal) te vliegeren en onkruid te wieden dat ruimte vrij maakt voor alles wat groeit en bloeit op deze plaatsen.
Bij ons in de buurt wordt er toch ook op deze dagen veel vuurwerk afgestoken. Dit festival valt jaarlijks op 4 April aangezien de Chinezen het getal 4 associëren met de dood en het leven in het hiernamaals. Daarnaast wordt er veel Tiangtuan gegeten, het is te vergelijken met een bapao-broodje, een groene deegbal gevuld met een zoete paarse vulling. Waarom dit voornamelijk met QingMing festival wordt gegeten is mij tot op heden nog niet duidelijk, aangezien dit brood/deegwaren het hele jaar te verkrijgen is in alle Chinese supermarkten en bakkerijen. Het is redelijk smakelijk en voornamelijk zeer zoet.
Morgen begint officieel mijn werkweek weer. De voorspellingen zijn dat wij richting het weekend zelfs richting de 30 graden zullen gaan. We gaan het wederom beleven.
Met vriendelijke groet vanuit Tianjin,
Koen Stein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 23 Nov. 2015
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 20016

Voorgaande reizen:

28 November 2015 - 01 December 2016

China

23 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: